Rodzaje rowerów - jaki rower odpowiada Twoim potrzebom?
Aby kupić nowy rower trzeba najpierw zapytać samego siebie jaki rodzaj roweru szukamy. Do wyboru jest ich naprawdę dużo. Mamy nadzieję, że poniższa lista pomoże Wam w dokonaniu odpowiedniego wyboru. Wymieniliśmy najpopularniejsze typy rowerów, jakie możecie u nas nabyć.
Rower trekkingowy - kluczową różnicą między rowerem górskim oraz trekkingowym jest dodanie do trekkinga błotników, bagażników oraz oświetlenia na dynamo bądź prądnicę. Mają również inne opony oraz większy rozstaw osi, aby umożliwić bardziej komfortową jazdę na dłuższe dystanse. Jest to rodzaj roweru doskonały na dalekie wyprawy.
Rower crossowy - pierwotnie zaprojektowany po to , aby łączył rower górski z trekkingowym. Sprawują się doskonale w mieście, jak również na utwardzonych i nieutwardzonych szlakach rowerowych w lasach. Opony są zazwyczaj średniej szerokości z pół-gładkimi bieżnikami, aby zapewnić dość płynną jazdę na chodniku, ale również wystarczającą przyczepność na nieutwardzonych szlakach. Rowery crossowe mają przedni amortyzator, aby przejąć drgania wywołane nierównościami na szlakach.
Fitness - to lekkie ramy i stosunkowo wąskie opony, co daje dużą wydajność na chodniku, posiadają również płaskie kierownice. Te rowery są przeznaczone dla ludzi, którzy chcą rower lekki, szybki, ale bez kierownicy ''baranka'', jaką ma rower szosowy. Większość z nich może mieć nieco szersze opony, by nadawały się do użytku na nieutwardzonych szlakach.
Rower miejski - określenie "rower miejski" tak naprawdę nie odnosi się do konkretnej kategorii rowerów, jest to bardziej ogólnym terminem opisowym. Mogą również nazywać się "podmiejskimi" , choć każdy z wymienionych tutaj rowerów może być wykorzystywany całkiem dobrze do jazdy po mieście. Jednak istnieje pewien rodzaj roweru, który większość ludzi ma na myśli używając terminu "rower miejski". Ten rower ma cechy zarówno roweru cross i cruisera - ma zazwyczaj wyprostowaną pozycję podczas jazdy. Na rowerze miejskim zazwyczaj nie jeździ się w sportowych ubraniach, tylko luźnych, miejskich ciuchach. Specyfikę roweru również podkreślają następujące elementy: błotniki, osłona łańcucha, osłona spódnicy bądź spodni na tylnym kole. Rower miejski może mieć również wewnętrzną tylną piastę planetarną, która jest łatwa w obsłudze i konserwacji oraz wbudowaną prądnice i światła dla bezpieczeństwa podczas jazdy po zmroku. Te rowery są czasami nazywane "holenderkami", ze względu na ich podobieństwo do rowerów używanych codziennie w Amsterdamie.
Rower elektryczny - rowery, które niedługo będą w znacznym stopniu widoczne na ulicach miast i szlaków rowerowych. Każdy z dużych producentów ma w swojej ofercie rowery elektryczne. Dzięki baterii i silniku elektrycznym można śmiało przemieszczać dziesiątki kilometrów bez spocenia się. Jest to również genialny środek transportu dla ludzi starszych, bądź z problemami z chodzeniem.
Dirt/Street - to rowery, które są w pewien sposób rozwinięciem idei BMX-ów. Mają większe koła, często także amortyzator i nadają się nie tylko do miejskich trików, ale także do skoków na specjalnie przygotowanych hopkach.
Ostre koło/Single speed - są przeznaczone do jazdy na welodromie, jednakże w dzisiejszych czasach są używane przez bardziej hardcorowych jeźdźców do jazdy po mieście. Ze względu na prostą konstrukcję są łatwe w utrzymaniu. Mają jeden bieg, i jeżeli jest to koło, które jest ustawione na ''ostre'', to gdy rower jest w ruchu, nogi są zmuszone do pedałowania. Dla jeszcze większej prostoty, niektórzy użytkownicy wolą nie mieć hamulców, ponieważ mechanizm przekładni stałej może działać jak hamulec.
Rowery składane - są idealne dla tych, którzy muszą podróżować ze swoim rowerem i chcą rower, który zmieści się w samochodzie lub którzy mieszkają w małych mieszkaniach i nie mają dużo miejsca do przechowywania. Są również dobre dla osób dojeżdżających do pracy, którzy w części podróży muszą zabrać swój rower do autobusu lub pociągu.
Beach cruiser - są podobne do rowerów crossowych, ale są one przeznaczone do swobodnej jazdy. Mają bardzo wygodną, wyprostowaną pozycję oraz duże, wygodne siedzenie. Cruisery zwykle mają szerokie "gumy" i kierownice, które są jeszcze bardziej pionowe, a w niektórych przypadkach, ''zaczesane'' do tyłu. Większość cruiserów jest jednobiegowa lub 3-biegowa, ze staromodnym hamulcem nożnym (gdzie pedałuje się w tył, aby zatrzymać rower). Mogą one być wykorzystywane do dojazdów do pracy na krótkich odcinkach i sprawują się dobrze tak długo, jak długo trasa jest dość płaska.
Rower cargo - ma zastosowanie w przewożeniu ciężkich i dużych ładunków, używane są zazwyczaj przez firmy kurierskie.
Rower poziomy - to długa, niska konstrukcja i pełnowymiarowe siedzenia z oparciem. Rowery poziome są dostępne w dwukołowych i trójkołowych wersjach. Wielu użytkowników tychże rowerów uważa, że jest to najwygodniejsza opcja jazdy na rowerze. Są one jednak trudniejsze do pedałowania pod górę i mogą być trudne do przenoszenia z jednego miejsca w drugie.
Oczywiście to nie wszystkie typy rowerów jakie występują na świecie. Są jeszcze np. mobilne kawiarnie, rowery dla osób niepełnosprawnych, monocykle, riksze, bicykle itp. itd.