Centrowanie koła - porady
2020-01-17
Centrowanie koła to delikatny zabieg, który wymaga czasu i cierpliwości. W tym poradniku postaramy się wyjaśnić jak najwięcej. Aby idealnie wycentrować koło, potrzebujesz stojak do centrowania kół-centrownicy, dobre oświetlenie i wygodne miejsce do pracy.
Centrowanie koła - wskazówki
Jeśli nie masz centrownicy, centrowanie boczne może być wykonywane przy użyciu klocków hamulcowych jako odnośnika. Jeśli będziesz centrował koła na rowerze, pamiętaj, iż należy spuścić powietrze z opon przed rozpoczęciem zadania. Do centrowania góra-dół, można użyć czegoś w kształcie litery 'L' jako odnośnika po podłączeniu go do widelca lub ramy. Bardzo ważne jest, aby używać odpowiedniego rozmiaru kluczy do szprych, aby uniknąć uszkodzenia nypli.
Przed rozpoczęciem należy sprawdzić czy koło nie ma żadnych wygiętych lub połamanych szprych. Upewnij się, że łożyska piast nie mają luzów, a następnie ostrożnie wyciśnij kroplę oleju do wszystkich otworów na szprychy. Nyple rowerowe mają regularny gwint prawy, ale gdy centrujesz koło, będziesz patrzył na nyple do góry nogami, więc aby poluzować trzeba będzie przekręcić klucz do szprych zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a aby dokręcić należy zrobić to na odwrót. Upewnij się, że nyple nie obracają się razem ze szprychami, gdyż to spowoduje skręcenie i złamanie szprychy. Jeśli natomiast szprycha zacznie się obracać, nanieś trochę oleju na gwint nypla i spróbuj ponownie. Jeśli szprycha się złamie to wystrzeli z ogromną siłą, tak więc nie umieszczaj twarzy przy wylocie szprychy. Zalecane są okulary ochronne.
Centrowanie koła góra-dół
Aby sprawdzić czy koło ma centrę góra-dół, należy umieścić prowadnicę w pobliżu najwyższego punktu na zewnętrznej krawędzi swojej obręczy. Znajdź najwyższy punkt swojej obręczy poprzez obrócenie koła i popraw tą wysokość poprzez równomierne dokręcenie lewej i prawej szprychy. Jeżeli bicie jest do dołu, to będziesz musiał poluzować te szprychy w tym miejscu. Dokręcić lub poluzuj szprychy po 1/4 obrotu. Na przykład, jeżeli bicie jest do góry na długości czterech szpych, to dokręcić wszystkie cztery szprychy 1/4 obrotu, a następnie dokręcić dwie środkowe szprychy 1/4 obrotu. Następnie ponownie sprawdź bicie góra-dół i powtórz ten proces w razie potrzeby.
Centrowanie koła na boki
Aby sprawdzić regulację boczną należy umieścić prowadnicę najbliżej ścianki bocznej obręczy i patrzeć, gdzie uderza. Aby naprawić lewe lub prawe bicie, należy dokręcić szprychę, która prowadzi do przeciwległego kołnierza piasty i również jednakowo poluzować tą szprychę która prowadzi do kołnierza piasty w miejscu, gdzie ma bicie. Podobnie jak centrowanie góra-dół, trzeba dokręcić lub poluzować po 1/4 obrotu. Jeżeli obszar obejmuje cztery szprychy, trzeba poluzować lub dokręcić wszystkie cztery szprychy 1/4 obrotu, a następnie poluzować lub dokręcić dwie środkowe szprychy kolejne 1/4 obrotu. Ponownie trzeba sprawdzić bicie boczne obręczy i ponownie ustawić centrownicę w zależności od potrzeb. Należy pamiętać, że w tylnym kole szprychy po stronie napędu mają mniejszy kąt i naciąganie szprychy z tej strony będzie miało mniejszy efekt przesuwania obręczy aniżeli po drugiej stronie. Aby skompensować tę różnicę, odpowiednie szprychy po stronie napędu powinny być przekręcone dwa obroty na każdy obrót po przeciwległej stronie.
Centrowanie koła - wskazówki
Jeśli nie masz centrownicy, centrowanie boczne może być wykonywane przy użyciu klocków hamulcowych jako odnośnika. Jeśli będziesz centrował koła na rowerze, pamiętaj, iż należy spuścić powietrze z opon przed rozpoczęciem zadania. Do centrowania góra-dół, można użyć czegoś w kształcie litery 'L' jako odnośnika po podłączeniu go do widelca lub ramy. Bardzo ważne jest, aby używać odpowiedniego rozmiaru kluczy do szprych, aby uniknąć uszkodzenia nypli.
Przed rozpoczęciem należy sprawdzić czy koło nie ma żadnych wygiętych lub połamanych szprych. Upewnij się, że łożyska piast nie mają luzów, a następnie ostrożnie wyciśnij kroplę oleju do wszystkich otworów na szprychy. Nyple rowerowe mają regularny gwint prawy, ale gdy centrujesz koło, będziesz patrzył na nyple do góry nogami, więc aby poluzować trzeba będzie przekręcić klucz do szprych zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a aby dokręcić należy zrobić to na odwrót. Upewnij się, że nyple nie obracają się razem ze szprychami, gdyż to spowoduje skręcenie i złamanie szprychy. Jeśli natomiast szprycha zacznie się obracać, nanieś trochę oleju na gwint nypla i spróbuj ponownie. Jeśli szprycha się złamie to wystrzeli z ogromną siłą, tak więc nie umieszczaj twarzy przy wylocie szprychy. Zalecane są okulary ochronne.
Centrowanie koła góra-dół
Aby sprawdzić czy koło ma centrę góra-dół, należy umieścić prowadnicę w pobliżu najwyższego punktu na zewnętrznej krawędzi swojej obręczy. Znajdź najwyższy punkt swojej obręczy poprzez obrócenie koła i popraw tą wysokość poprzez równomierne dokręcenie lewej i prawej szprychy. Jeżeli bicie jest do dołu, to będziesz musiał poluzować te szprychy w tym miejscu. Dokręcić lub poluzuj szprychy po 1/4 obrotu. Na przykład, jeżeli bicie jest do góry na długości czterech szpych, to dokręcić wszystkie cztery szprychy 1/4 obrotu, a następnie dokręcić dwie środkowe szprychy 1/4 obrotu. Następnie ponownie sprawdź bicie góra-dół i powtórz ten proces w razie potrzeby.
Centrowanie koła na boki
Aby sprawdzić regulację boczną należy umieścić prowadnicę najbliżej ścianki bocznej obręczy i patrzeć, gdzie uderza. Aby naprawić lewe lub prawe bicie, należy dokręcić szprychę, która prowadzi do przeciwległego kołnierza piasty i również jednakowo poluzować tą szprychę która prowadzi do kołnierza piasty w miejscu, gdzie ma bicie. Podobnie jak centrowanie góra-dół, trzeba dokręcić lub poluzować po 1/4 obrotu. Jeżeli obszar obejmuje cztery szprychy, trzeba poluzować lub dokręcić wszystkie cztery szprychy 1/4 obrotu, a następnie poluzować lub dokręcić dwie środkowe szprychy kolejne 1/4 obrotu. Ponownie trzeba sprawdzić bicie boczne obręczy i ponownie ustawić centrownicę w zależności od potrzeb. Należy pamiętać, że w tylnym kole szprychy po stronie napędu mają mniejszy kąt i naciąganie szprychy z tej strony będzie miało mniejszy efekt przesuwania obręczy aniżeli po drugiej stronie. Aby skompensować tę różnicę, odpowiednie szprychy po stronie napędu powinny być przekręcone dwa obroty na każdy obrót po przeciwległej stronie.
A poniżej filmik jak to robią fachowcy:)
Pokaż więcej wpisów z
Styczeń 2020